Nuttige tips Radio 2

WORD EEN STERKERE CONSUMENT

(tips verkregen via het Radio 2 programma "De inspecteur" van Sven Pichal)



TIP 1: ZET JE TELEFOONNUMMER OP DE BEL-ME-NIET-MEERLIJST


Televerkopers die je om de haverklap bellen met promoties en aanbiedingen: het is de grootste ergernis van de consument, dat bleek uit de grote consumentenenquête die De Inspecteur begin dit jaar deed. Heb je het gehad met die telefoontjes? Surf dan naar deze site en laat je nummer daar registeren, dan mógen bedrijven je gewoon niet meer bellen!

 

Er staan nu al meer dan 720.000 telefoonnummers op de lijst!

 

Opgelet, je kan wél nog telefoontjes krijgen van buitenlandse bedrijven, uit Nederland bijvoorbeeld. Maar minister voor consumentenzaken Kris Peeters gaat daar zijn collega in Nederland over aanspreken.


 

TIP 2: ALS JE EEN COMMERCIËLE SMS KRIJGT DIE JE NIET WIL, ANTWOORD DAN MET HET WOORD STOP


Krijg jij soms een sms met informatie over je horoscoop, relatietips of met informatie over politiecontroles? De kans is groot dat je voor die sms'en betaalt: tot 2 euro per stuk. Wil je die sms'en niet meer? Sms dan STOP naar dat nummer. Blijf je toch nog sms’en krijgen? Contacteer dan je telecomoperator: die kan voor jou bemiddelen.

 


TIP 3: HEB JE PROBLEMEN OP REIS, VERWITTIG DAN METEEN JE REISORGANISATOR


Ziet je hotel er helemaal anders uit dan in de brochure? Zit er geen water in het zwembad? Of blijkt het spiksplinternieuwe hotel een afgeleefd gebouw te zijn? Verwittig dan METEEN het reisbureau, wacht niet tot je thuis bent. De reisorganisator kan dan meteen een oplossing voor je zoeken. Je moet hem ook die kans geven. Neem zeker foto’s van de mankementen. Want je hebt wel degelijk recht op een schadevergoeding als de reis niet helemaal beantwoordt aan wat jou beloofd was. Maar hou er wel rekening mee dat er een marge is: als het gaat om kleinere dingen, kan dat door de vingers gezien worden. Want niet alles kan perfect zijn.

 


TIP 4: MAAK JE KRANEN NIET SCHOON MET ANTI-KALKPRODUCT


Antikalkproducten kunnen je kranen aantasten. De kranen kunnen er zelfs van gaan lekken. Kranen zijn niet gemaakt om elke dag schoongemaakt te worden met bijtende producten. Je kan uitzonderlijk wel eens een antikalkproduct gebruiken voor je kraan, maar niet enkele keren per week. Het beste is om je kraan elke keer na gebruik goed droog te wrijven.

 

Als je dan toch sporadisch een antikalkmiddel voor je kraan gebruikt, lees dan zeker de gebruiksaanwijzing! Laat het product bijvoorbeeld nooit langer dan 5 minuten inwerken en spoel de kraan daarna goed af.

 


TIP 5: LAAT JE NIET VERLEIDEN DOOR ALLERLEI KREDIETKAARTEN IN DE SUPERMARKT


De VISA-kaart van Carrefour, de Maestro-kaart van Fnac, de Krëfel Budget Card, de Mediamarkt Mastercard, … elke supermarkt heeft zo zijn eigen kredietkaart. Maar let ermee op. Want die kaarten zijn vaak heel duur, en supermarkten zetten je ertoe aan om te blijven kopen.

 


TIP 6: ZET HET TELEFOONNUMMER VAN DE CONSUMENTENOMBUDSDIENST IN JE GSM


Op één juni dit jaar ging de eengemaakte ombudsdienst van start. Alle ombudsdiensten zijn daar samengebracht om de consument nog beter te kunnen helpen. Als je 2016 sterk wil starten als consument dan zet je best dat telefoonnummer van die consumentenombudsdienst in je GSM, samen met het mailadres. 

Hier zijn de gegevens:

Telefoon: 02 702 52 00

Je kan mailen naar dit adres of  surfen naar deze site.

 


TIP 7: GEEF SPULLEN DIE JE NIET MEER GEBRUIKT EEN NIEUW LEVEN


Uit de grote consumentenenquête van De Inspecteur begin dit jaar blijkt dat we ons als consument vaak ergeren aan de wegwerpmaatschappij waarin we leven. Maar je kan daar ook zelf iets aan doen!  Breng gewoon je oude elektrische toestellen naar de kringwinkel in plaats van naar het containerpark.  Oók oude tv's met een beeldbuis kan je er binnenbrengen. De Kringwinkel werkt daarvoor samen met Recupel, ook voor andere elektrische toestellen.

 

Die oude beeldbuis-TV's zijn intussen wel uit de verkoop gehaald - ze komen dus niet meer in de kringwinkel.  Maar andere apparaten dus wel als ze nog werken.  En de nieuwe eigenaar krijgt er ook garantie op: 1 jaar.

 


TIP 8: ONLINE WINKELEN - GELOOF NIET IN KORTINGSBONNEN VAN DE SUPERMARKT IN JE MAILBOX


Je krijgt een mooie kortingsbon van het Kruidvat, Colruyt, Ikea of Action in je mailbox?

 

Let er dan mee op, want het gaat om valse bonnen. Die winkels geven geen aankoopbonnen weg via  mail. Kijk goed naar de afzender van de mail. En let sowieso op met zeer mooie aanbiedingen, die zijn meestal te mooi om waar te zijn.

 


TIP 9: ONLINE WINKELEN - KOM NA 14 DAGEN GERUST TERUG OP EEN ONLINE AANKOOP, MAAR HOU REKENING MET DE UITZONDERINGEN


Koop je iets op afstand - via de telefoon, het internet of sms - dan kan je in de regel binnen de 14 dagen je bestelling annuleren. Maar let op: dat geldt niet altijd! Er zijn uitzonderingen. Het herroepingsrecht geldt bijvoorbeeld niet voor vervoer: als je een ticket koopt voor de trein, de bus of het vliegtuig of als je een auto huurt. Vul je per ongeluk een verkeerde datum of bestemming in, dan ben je je geld kwijt.

 

Het herroepingsrecht geldt ook niet als je via het internet een hotel of vakantiehuisje boekt. Of als je tickets voor een pretpark of concert bestelt. Je krijgt geen bedenktijd bij aankopen die je doet om je vrije tijd door te brengen. Dus boek niet snel snel, maar bekijk het grondig.

 


TIP 10: ONLINE WINKELEN - KOOP JE IETS OP HET INTERNET? INSPECTEER DAN EERST GRONDIG DE WEBSITE


Zie je een erg mooi aanbod, kijk dan toch even de gegevens van die site na. Want misschien krijg je wel een nepproduct toegestuurd. Dit zijn verdachte zaken die je zou kunnen opmerken: er staan heel wat taalfouten op de website, het telefoonnummer komt uit China, het officiële emailadres is een hotmail-adres, de domeinnaam staat geregistreerd in de Bahama’s.

Als je een nepproduct in het buitenland bestelt en de douane onderschept dat, dan kan jij opdraaien voor de kosten! Als je kan aantonen dat je ter goeder trouw hebt gehandeld, dan komt het wel in orde. De overheidsdienst economie en de Douane hebben intussen 411 websites geblokkeerd die namaakgoederen verkochten: webshops die er echt uitzagen, met  '.be' of ‘.eu' achteraan,  maar die toch vanuit het buitenland werkten.



TIP 11: BESPAAR OP JE AUTOKOSTEN: REKEN UIT OF AUTODELEN IETS VOOR JOU IS


Jouw auto is misschien wel één van de grootste besparingsposten voor volgend jaar. Bereken maar eens een keer of je die echt wel nódig hebt. Want een auto kost geld, ook als hij niet rijdt. Een kleinere stadswagen kost zo’n 280 euro per maand als hij gewoon stil staat. Mensen die minder dan 10.000 km per jaar rijden, zijn beter af in een autodeelsysteem.

 

Er bestaan intussen verschillende manieren om een auto te delen. Er zijn zeker ook een aantal initiatieven in jouw buurt te vinden, waarmee je vaak honderden euro's kan besparen. Of initiatieven waarbij je jouw éigen auto kan delen met anderen, zodat die ook sneller is afbetaald.

 


TIP 12: BESPAAR OP JE MEDICIJNEN EN KOOP DE GOEDKOOPSTE VARIANT


Generische geneesmiddelen zijn vaak een pak goedkoper, maar ze zijn niet altijd de goedkoopste. Bij sommige producten is een merkproduct het goedkoopst. Vraag dus telkens aan je apotheker naar het goedkoopste middel. Een reisapotheek wordt zo 10 procent goedkoper bijvoorbeeld.

 

En als je bij de grens woont, stap dan zeker eens over de grens een drogist of een apotheek binnen. In de buurlanden kunnen pijnstillers, hoestmiddelen en spierzalf tot 5 keer goedkoper zijn. Let wel op of het echt om hetzelfde product gaat. Want de samenstelling durft soms te verschillen. Vraag dus zeker raad aan je apotheker!

 


TIP 13: ALS JE BOUWT, ZET DAN DE GESCHILLENCOMMISSIE BOUW IN HET CONTRACT MET DE AANNEMER


Bouwen loopt niet altijd even vlot: aannemers die op zich laten wachten, werken die niet uitgevoerd zijn zoals het hoort,.. Vaak is het woord tegen woord en op den duur kan alleen nog een dure en slopende rechtszaak wat hoop brengen. Om die laatste stap te vermijden, kan je een belangrijke voorwaarde in het aannemerscontract laten zetten: dat de geschillencommissie bouw tussenkomt bij problemen. Die commissie handelt bouwperikelen af zonder tussenkomst van het gerecht. Maar als consument kan je daar niet rechtstreeks terecht. Dat kunnen alleen aannemers of bouwfirma's bijvoorbeeld. Zorg dus dat de tussenkomst in je contract met de aannemer staat.

 


TIP 14: BESPAAR OP ENERGIE: ZOEK DE GOEDKOOPSTE ENERGIELEVERANCIER


Check elk jaar of je bij de voordeligste stroom- of gasleverancier zit. Daar kan je veel geld mee besparen! De VREG, de Vlaamse regulator van de elektriciteits- en gasmarkt, heeft uitgerekend dat een gemiddeld per jaar 280 euro kan uitsparen door over te stappen naar de goedkoopste leverancier.

 

Uit de energie-enquête van De Inspecteur dit najaar blijkt dat de prijs voor de Vlaming nog altijd het belangrijkste is bij de keuze van een energieleverancier, maar ook dat een derde van de Vlamingen geen moeite doet om een andere elektriciteitsleverancier te zoeken. Maar het loont dus wel de moeite. En het is ook erg gemakkelijk om de beste prijs van de markt te vinden voor elektriciteit en aardgas.

 

Op de website van de VREG vind je de V test. Surf even naar DEZE SITE of bel naar het gratis nummer 1700, het nummer van de Vlaamse overheid. Die helpen jou dan telefonisch aan het beste tarief en sturen dat nadien via de post op. 

 


TIP 15: ZOEK EEN BETERE THUIS VOOR JE SPAARGELD


Wat moeten we met ons spaargeld doen in 2016? Het geld op ons spaarboekje heeft nog nooit zo weinig opgebracht. Economiespecialist Michaël Van Droogenbroeck verwacht dat dat niet snel zal veranderen. Hij raadt aan om toch eens na te denken over andere bestemmingen dan je spaarboekje voor je geld.

 

Informeer je over aandelen. Maar hou rekening met het risico, want aandelen zijn al jarenlang heel rendabel, en dan bestaat het risico dat de beurzen plots naar beneden duiken. Of denk aan dividenden van bedrijven. Bij sommige bedrijven ligt dat al jarenlang vast op 5%, wat heel wat hoger is dan de rente op het spaarboekje. Of investeer in vastgoed. Je kan ook (een stuk van) je lening voor je huis vroegtijdig afbetalen.

 

Maar alle alternatieven voor je spaarboekje hebben allemaal één groot nadeel: ze zijn nooit zo veilig als een spaarboekje. Het spaarboekje geeft je de garantie dat je al het geld dat je erop zet, niet kan verliezen. Dat kan geen enkel alternatief ook bieden. Maar overweeg het risico tegenover het rendement.

 


TIP 16: EET JE BORD LEEG OP RESTAURANT EN WEES CREATIEF IN DE KEUKEN


We willen toch met z'n allen vermijden dat we massaal veel eten weggooien? We kunnen er zélf veel aan doen.

 

Horeca Vlaanderen geeft aan restauranthouders tips om minder eten weg te gooien: zo krijgen ze de raad om koekjes bij de koffie in een doorschijnende verpakking te geven: zo zien de klanten meteen welk koekje het is, en doen ze de verpakking alleen open als ze het koekje effectief willen opeten. Maar als consument kan je uiteraard al beginnen met je bord leeg te eten, dan moeten restauranthouders minder weggooien.

 

Acteur Jenne Decleir probeerde een maand lang zo weinig mogelijk eten weg te gooien. Hij leerde om creatief te koken: gebruik alles van de groente bijvoorbeeld, ook de bladeren van de bloemkool. En laat groenten niet in je koelkast liggen: maak ze al klaar zelfs als je ze nog niet wil opeten. Zo zullen ze langer bewaren én zal je ze sneller opeten!

 


TIP 17: TELECOM - BESPAAR OP JE TELEFOONKOSTEN - KIJK OP BESTETARIEF.BE


Past het abonnement voor je gsm, telefoon en digitale televisie, wel écht bij jouw verbruik? Op www.bestetarief.be kan je dat checken. Dat is een website van de overheid. Je moet er allerlei gegevens invullen over je telecomfactuur en de website berekent dan wat voor jou de beste formule is. Zo kan je veel geld besparen.

 

Kijk wel goed na of je dan exact dezelfde diensten krijgt: sommige digitale TV-aanbieders bieden niet evenveel zenders aan, of je internetsnelheid kan veranderen.

 


TIP 18: Telecom - Controleer elk jaar of je wel zeker het voordeligste abonnement hebt

 

TV Vlaanderen veranderde een tijd geleden haar abonnementen. Klanten met een oude abonnementsformule kregen een brief waarin stond dat hun huidig abonnement ophield te bestaan, en dat het abonnement automatisch werd overgezet naar de nieuwe Basic Formule.

 

Uit de brief zou je kunnen afleiden dat deze formule de goedkoopste is, maar dat klopt niet. Er bestaat ook een Basic Light Formule maar die vind je enkel online terug en niet in de brief.

 

Volgens de telecomwet moeten klanten altijd het tarief aangeboden krijgen dat het best bij hun profiel past. Om zeker te zijn dat je het goedkoopste tarief krijgt aangeboden, kijk je best op de website van de operator. Daar kan je zien welke soorten abonnementen er zijn, hoeveel ze kosten en wat je daarvoor in de plaats krijgt. Een telefoontje naar de klantendienst is ook een goed idee.

 

Geloof niet zomaar elke brief die je toegestuurd krijgt.

 


TIP 19: TELECOM - LET NOG ALTIJD OP ALS JE MET JE GSM BELT OF SURFT IN HET BUITENLAND


De kosten om te surfen en bellen in het buitenland, de zogenaamde roamingtarieven, worden pas in 2017 helemaal afgeschaft. Ze zakken dit jaar wel al voor een deel, maar pas vanaf 1 mei 2016. Voor sms die je vanuit het buitenland stuurt, zou je 2 cent betalen. Internetten in het buitenland zou je 5 cent per megabyte kosten in plaats van 20 cent nu. Voor een gewoon telefoongesprek vanuit het buitenland met je gsm betaal je vanaf 1 mei 5 cent per minuut. Let wel, dit geldt enkel in landen van de Europese unie.

 


TIP 20: TELECOM - RECUPEREER HET DEEL VAN HET GELD VAN JE PREPAID-KAART DAT JE NIET HEBT OPGEBRUIKT


Een prepaidkaart kan handig zijn als je niet veel belt, maar soms nadelig als je bijna nooit belt. Want als je belkrediet aan het einde van de maand niet op is, verlies je vaak dat geld. Al kan je via dit trucje een deel van dat geld recupereren. Ga naar www.betaallijn.be. Maak een account aan. En bel dan naar een betalend 0900-nummer.

 

Zo bel je je prepaidkaart leeg op het 0900-nummer. De initiatiefnemers houden daar wat kosten en hun eigen winst van af, maar iets meer dan 50 procent van het opgebelde geld storten zij nadien naar jouw rekening. En zo kan je dus het geld dat je anders helemaal zou kwijt zijn, toch nog voor de helft recupereren.

 

Let wel op, het is een dienst enkel voor prepaidkaarten. Dus bel zeker niet met een abonnement naar dat 0900-nummer, want dan komen de kosten op jouw factuur terecht



TIP 21: ZET DE AUTOVERZEKERING VAN JE ZOON OF DOCHTER NIET ZOMAAR OP JE EIGEN NAAM


Wie jonger is dan 26 betaalt zich blauw als hij of zij een autoverzekering wil nemen. Sommige jongeren krijgen er gewoon geen. Jonge chauffeurs zijn onervaren, lopen meer risico op schade en daarom vragen maatschappijen veel geld.

 

Veel ouders kiezen er daarom voor om de autoverzekering van hun kind op hun naam te zetten. Dat komt een pak goedkoper uit, maar het mag niet en het kan zware gevolgen hebben. Want als je niet vermeldt dat je zoon of dochter soms met de auto rijdt of effectief hoofdbestuurder is, kan de verzekeraar bij schade alle kosten bij jou recupereren. Geef het dus zeker door aan je autoverzekeraar!



TIP 22: ZEG NIET ZOMAAR 'JA' OP ELKE VRAAG VAN EEN TELEVERKOPER


Let goed op als je een televerkoper aan de lijn krijgt. De verkoper praat heel snel en soms onverstaanbaar, en je hebt de neiging om snel ‘ja’ te zeggen. Maar daardoor krijg je soms ongewild een abonnement aangesmeerd.

 

Televerkopers werken met een vast script. Die zijn speciaal ontworpen om jou als consument op het aanbod te doen ingaan. Maar je kan het gesprek ook naar je hand zetten: stel zélf ook vragen en zeg het als je het niet begrijpt. Zeg vooral op tijd 'nee' als je het voorstel niet vertrouwt.

 


TIP 23: VERWITTIG BIJ EEN STERFGEVAL IN JE FAMILIE ALTIJD DE BEDRIJVEN WAAR HIJ OF ZIJ KLANT WAS


Bedrijven weten zelf niet wie van hun klanten overleden is. Je moet lopende abonnementen dus opzeggen. Het kan zijn dat een bedrijf nog een factuur stuurt naar iemand die overleden is, omdat het abonnement nog lopende is. Dat moet in principe nog betaald worden. Maar neem zeker contact op met het bedrijf en leg de situatie uit. Klantvriendelijke bedrijven zullen zeker begrip hebben.

 


TIP 24: KOOP GEEN CONCERTTICKETS VIA DOORVERKOOPSITES


Tickets voor populaire concerten en grote evenementen kopen we tegenwoordig steeds vaker online. Let daarbij altijd goed op dat je tickets koopt via een betrouwbare website. Veel websites die bovenaan in het zoeklijstje van Google verschijnen, zijn doorverkoopwebsites. Die sites specialiseren zich in de in- en verkoop van populaire tickets. Ze verkopen tickets vaak veel te duur en soms verkopen ze dezelfde kaartjes meer dan één keer. Dat mag niet in ons land, maar bijvoorbeeld wel in Nederland.

 

Daarom één gouden raad als je online tickets wil kopen: ga kijken op de website van de locatie waar het concert of evenement plaats vindt. Daar staan de prijzen op, en krijg je ook informatie over waar je je ticket kan kopen.

 


TIP 25: ALS JE VERHUIST, GEEF DAN NIET MEER INFORMATIE PRIJS DAN JE ECHT WIL


Ken je het verhuisformulier van B-post, dat je moet invullen als je wil dat je post doorgestuurd wordt naar je nieuwe adres? Dat bestaat uit 20 pagina's, maar je hoeft die lang niet allemaal in te vullen! Het overgrote deel van de info die je geeft, gebruikt B-post immers om door te verkopen.

 

Dus, als je dat niet wil hoéf je je gsm-nummer niet prijs te geven, of het feit dat je huurder bent of eigenaar, of hoeveel leden je gezin telt. Vink dan in elk geval de twee vakjes aan waar bij staat dat ze je gegevens niet mogen doorgeven aan andere bedrijven. 

 


TIP 26: VERTROUW NIET BLINDELINGS DE INGREDIËNTENLIJST OP EEN VERPAKKING


De etiketten op voeding zijn niet altijd te vertrouwen. Onlangs was er het verhaal van luisteraar Herman. Hij koopt al jaren ‘Kalfskop in ’t zuur’ maar op de ingrediëntenlijst staat duidelijk ‘varkensvlees’. Connie kocht dan weer kippengyros maar op het etiket stond kalkoenvlees. En Marleen vond kipfilet met op de verpakking ‘100% struisvogelfilet’.

 

Fouten op etiketten komen geregeld voor. Vaak gaat het om een foutje en weet de winkelier zelfs niet dat er een foutje op het etiket staat. In andere gevallen gaat het wel degelijk om kwaad opzet. Fabrikanten proberen soms dingen te verzwijgen of te verdraaien op voedingsetiketten.

 

Filet Américain Préparé moet bijvoorbeeld 70 procent rundsvlees bevatten, maar dat is niet altijd het geval. De regel wordt dan makkelijk omzeild door gewoon 'Préparé' of 'Péparé du chef' op het etiket te zetten ipv Americain.

 

Als je zelf een fout op een etiket opmerkt, doe je er goed aan om dat te melden aan de winkelverantwoordelijke. Het kan zijn dat het personeel uit gewoonte een etiket kleeft maar dat de samenstelling van het product veranderd is. En als dat niet volstaat, kan je een klacht indienen bij de economische inspectie. Die neemt dergelijke klachten heel serieus en zal de zaak verder onderzoeken.

 


TIP 27: GEBRUIK JE POSTZEGELCOLLECTIE OM BRIEVEN TE FRANKEREN


Geen nood als je nog steeds oude postzegels in de kast hebt liggen. Je mag die gebruiken om je brieven te frankeren. Elke postzegel die is uitgegeven na 2 oktober 1961 is vandaag nog altijd geldig. Maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de waarde overeenkomt met de prijzen van vandaag.

 

Een postzegel van 17 frank komt vb. overeen met 0.42 eurocent. Een postzegel per stuk kost vandaag 0.77 eurocent. Je moet dus twee zegels van 17 frank kleven om aan het huidige tarief voor een normale zending te komen.

 

Het omrekenen is één ding als je een brief of kaart verstuurd, je moet ook rekening houden met de grootte en het gewicht van je zendingen. Vierkante kaarten zijn vb. altijd een niet-genormaliseerde zending. Als je zo’n kaart wil versturen, moet je zekere twee postzegels kleven.

 

Je vindt alle informatie terug op de website van Bpost. http://www.bpost.be/site/nl/residential/letters-cards/send/national.html

 


TIP 28: VERMIJD MISKOPEN - KOOP MET JE VERSTAND


We doen allemaal wel eens miskopen. Maar je kan het vermijden. Ga relaxed shoppen en neem er de tijd voor. Veel miskopen doen we omdat we te veel op ons gevoel, en te weinig met ons verstand kopen.

 

En de ultieme tip is: ga winkelen op hoge hakken. Het is wetenschappelijk bewezen dat je dan meer evenwichtige keuzes maakt omdat je moet balanceren op je hakken. Yoga zou hetzelfde effect hebben.

 


TIP 29: LAAT JE NIET INPAKKEN TIJDENS DE KOOPJES!


Met deze vuistregels laat je je niet in de luren leggen tijdens de solden:

 

De prijs op het etiket is de enige echte prijs.

De winkelier moet ervoor zorgen dat de prijs op het etiket correct is.

Koopjes zijn voor iedereen, tenzij de voorwaarden heel duidelijk staan aangegeven. Soms wordt gezegd dat je enkel met een klantenkaart de korting kan krijgen. Die voorwaarde kan alleen, als die ook erg groot en duidelijk en nadrukkelijk staan aangegeven in de winkel. Kleine lettertjes gelden hier niet. De solden zijn  er dus voor iedereen!

De winkelier bepaalt welke artikelen in solden zijn en welke niet. Er zijn winkels die alleen kleren van vorig jaar afprijzen, en de vorige collectie nog niet. Dat is misschien niet leuk, maar het mag.

Klanten misleiden is verboden. Merk je dat een kledingstuk even duur is in de solden als anders, dan mag je protesteren. Geeft de winkelier geen korting, dan kan in je in ons land het artikel zelfs gratis opeisen! Maar dan helaas wel via de rechtbank... Je kan natuurlijk ook altijd de economische inspectie op de hoogte brengen die de winkel dan een sanctie kan geven.



TIP 30: Promoties op wijnen? Kijk goed naar het etiket in de winkel.

 

Je ziet in de folder van de supermarkt een prachtwijn aan een prachtprijs. Luisteraar Wim wou een Château Saint Christoly - Cru Bourgeois uit 2010 kopen die in de folder stond, maar kwam thuis met een fles uit 2011. En laat 2010 nu een uitzonderlijk jaar geweest zijn, en 2011 niet...

 

Kijk dus goed naar het etiket vóór je de wijn in de kar legt, want het gebeurt wel vaker dat flessen van hetzelfde huis maar van een verschillend jaar in de rekken naast elkaar liggen.



TIP 31 BLIJF THUIS WONEN TOT JE 35STE.


Het klinkt misschien niet meteen aantrekkelijk maar wie als twintiger thuis blijft wonen, kan een pak geld uitsparen. Volgens het boek 'rentenier je rijk' van John Romain kan je tussen de 95.000 en 120.000 euro bij elkaar sparen. Toch al eens de moeite…



TIP 32 REKEN UIT OF EEN ABONNEMENT OP EEN TIJDSCHRIFT WEL GOEDKOPER IS DAN LOSSE NUMMERS.


Er zitten vaak mooie cadeaus bij een jaarabonnement op een tijdschrift, maar meestal zijn die alleen voor nieuwe klanten. Heb je al een abonnement en wil je dat vernieuwen, dan zijn die kortingen of cadeaus er vaak niet. En een financieel voordeel zit er ook niet altijd aan vast: een luisteraar en trouwe Libelle-fan rekende uit dat elke week een los nummer koppen van Libelle dik 10 euro goedkoper is dan een jaarabonnement. Libelle zelf maakt zich sterk dat abonnees van talrijke voordelen genieten, aan verschillende acties kunnen deelnemen en op verschillende vlakken verwend worden. Bovendien ontsnap je als abonnee aan prijsstijgingen doorheen het jaar.



TIP 33 ALS JIJ JE JAS WEG HANGT OP RESTAURANT, BEN JE ER ZELF VOOR VERANTWOORDELIJK.


Vaak zie je in de vestiaire van een restaurant bordjes hangen met 'opgelet, wij zijn niet verantwoordelijk voor diefstal'. Maar zelfs als die bordjes er niet hangen ben je zelf verantwoordelijk om op je spullen te letten.

Als de ober of de uitbater zélf aanbiedt om jouw jas weg te hangen dan is hij verantwoordelijk voor de spullen. Wordt jouw jas dus door personeel weggehangen en raakt die zoek, dan heb je altijd recht op een schadevergoeding.



TIP 34 EEN DURE ANTI-VIRUS VOOR JE SMARTPHONE IS NIET ALTIJD NODIG.


Als je veelgebruikte apps downloadt via de App Store of via de Play Store, is het risico klein dat je een virus krijgt op je toestel. Maar als je vaak spelletjes of onbekende toepassingen via het internet downloadt, loop je wel het risico op besmetting. In dat geval, is het een goed idee om je smartphone extra te beveiligen. Sommige beveiligingssoftware is betalend maar er bestaan ook gratis apps die je smartphone beveiligen tegen indringers.



TIP 35 REISPLANNEN? CHECK WELKE DOCUMENTEN JE NODIG HEBT EN VRAAG ZE OP TIJD AAN.


Als je een reis boekt, dan moet je voor sommige bestemmingen een reispas hebben. Het reisbureau is niet verplicht om je daarover alle info te geven, een aantal luisteraars zagen zo hun reis naar Marokko in het water vallen. Zoek het dus zelf even op via de website van Buitenlandse Zaken: www.diplomatie.belgium.be. En doe dat tijdeg, want het duurt even voor jouw reispas klaar is.

Check ook zeker de vervaldatum van je identiteitskaart,  want ook die wordt bekeken als je de grens oversteekt.



TIP 36 IS EEN PRODUCT UIT DE FOLDER NIET MEER BESCHIKBAAR IN DE SUPERMARKT? DAN KAN JE 'T NOG BESTELLEN!


Zie je in de folder van een supermarkt een laptop aan een spotprijs, maar blijkt die op dag één al uitverkocht te zijn? Dat mag niet. Supermarkten mogen je niet naar de winkel lokken met mooie promoties die ze niet kunnen waarmaken. Supermarktketens moeten een juiste inschatting maken en zorgen dat ze voldoende voorraad hebben. Zo moeten supermarkten die in een grote stad liggen, een grotere voorraad hebben dat een supermarkt in een dorp. De supermarkt kan wel in de folder zetten dat er sowieso maar 500 stuks zijn. Is het product er niet meer: dan is de supermarkt verplicht om het voor jou te bestellen; als het product meer dan 25 euro kost.



TIP 37 EEN JAARABONNEMENT BIJ DE FITNESS? LEES DE KLEINE LETTERTJES!


Het regende de voorbije jaren klachten bij de inspecteur over fitnesscontracten. Die zijn vaak onduidelijk waardoor je als consument niet goed weet wat je nu eigenlijk hebt getekend. In de algemene voorwaarden staat bijvoorbeeld vaak vermeld dat het contract stilzwijgend wordt verlengd na de overeenkomst van bepaalde duur. Dat wil dus zeggen dat je contract na de afgesproken looptijd blijft doorlopen en dat je dus moet blijven betalen. Tenzij je zelf tijdig een aangetekende brief stuurt waarin je duidelijk vermeldt dat je het contract niet wil verlengen. 

Maar er is beterschap op komst. Sinds kort is er een nieuwe gedragscode voor de fitnesssector. De grootste fitnesscentra van ons land hebben die mee opgesteld. Fitnesscentra die akkoord gaan met deze code, moeten zich vanaf nu aan strengere regels houden.

Hier kan je meer informatie vinden over de nieuwe gedragscode.  (en dan moet dit linkje erbij: http://www.radio2.be/de-inspecteur/nieuwe-regels-voor-fitnesscentra)



TIP 38 VERTROUW NIET ELK WIFINETWERK.


Als je op straat loopt, op café gaat, of ergens blijft logeren: overal kom je wel ergens een wifi-netwerk tegen. Dat gratis internet is wel handig, maar niet altijd te vertrouwen. Want je weet niet altijd wie dat wifinetwerk aanbiedt en wat die met al het internetverkeer gaat doen. Het is namelijk heel makkelijk voor iemand met slechte bedoeling om via een open wifinetwerk je hele internetverkeer te monitoren. Doe dus zeker geen vertrouwelijke zaken via een open wifinetwerk, zoals bankverrichtingen.



TIP 39 KIES GEEN WACHTWOORD, MAAR EEN WACHTZIN.


Hoe ingewikkelder en hoe langer, hoe veiliger een wachtwoord is. De meeste mensen kiezen snel een naam van een kind of huisdier, of een geboortedatum. Maar dat is niet zo verstandig.Kies beter een langere zin, met hoofdletters, kleine letters, leestekens en speciale tekens zoals @ of #.



TIP 40 VERMIJD SPAM EN EEN OVERVOLLE MAILBOX: SCHRIJF JE UIT VOOR NIEUWSBRIEVEN.


Zit je mailbox overvol? Schrijf je dan uit voor die nieuwsbrieven die je nooit leest, maar die je soms wel dagelijks krijgen. Je moet je verplicht kunnen uitschrijven voor zo’n nieuwsbrief.

't Is trouwens ook veel beter voor het milieu, want  elk spambericht in je mailbox zorgt voor 0,3 gram CO2-vervuiling - zelfs al maak je de mail niet eens open.